چسب گرانول چیست؟ نحوه استفاده چسب گرانول حرارتی

ارسال کننده:سپید آرنگ
۱۳ دی ۱۴۰۲

چسب گرانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر به لبه‌های کابینت یا کمد دیواری خود دقت کرده باشید می‌بینید که با نوارهایی پوشانده شده است. این کار به کمک چسب گرانول انجام می‌شود که مناسب‌ترین روش برای لبه زنی انواع ورق MDF است.

این محصولات استفاده‌های دیگری نیز دارند که باعث شده است به عنوان یک چسب مناسب برای لبه زنی در انواع قطعات پلاستیکی، فلزی و PVC استفاده شوند. استفاده از این چسب علاوه بر استحکام بالای اتصال، باعث افزایش سرعت کار شما نیز خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با انواع چسب گرانول و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

 

 

چسب گرانول چیست؟

چسب گرانول در واقع نوعی چسب جامد به شکل دانه‌های گلوله‌ای است که با داغ شدن ذوب می‌شوند و اتصال محکمی را بین دو قطعه به وجود می‌آورند. این چسب به کمک دستگاه لبه چسبان ذوب می‌شود و امکان پوشش لبه‌ها را فراهم می‌کند. اگر به دنبال چسبندگی آسان، سریع و در عین حال مقاوم هستید چسب گرانول می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

چسب گرانول چیست

 

این چسب غالبا مصارف صنعتی دارد و در میان انواع چسب‌های حرارتی یکی از پراستفاده‌ترین نمونه‌ها است. اگر می‌خواهید بدانید مزیت استفاده از چسب گرانول چیست باید گفت استفاده از این چسب‌ها باعث افزایش فوق العاده سرعت شما در لبه زنی قطعات چوبی، فلزی و پلاستیکی خواهد شد و در عین حال محافظت بی‌نظیری از محصول در برابر حرارات، رطوبت، سایش و ضربه ارائه خواهد داد. این چسب‌ها می‌توانند از مواد شیمیایی گوناگونی ساخته شوند که در ادامه به معرفی انواع چسب گرانول می‌پردازیم.

 

کاربرد چسب گرانول چیست؟

 

کاربردهای چسب گرانول بسیار متنوع است. به طور کلی چسب گرانول در صنایعی که نیاز است لبه زنی قطعات در زمان کوتاهی انجام شود، بیشترین کاربرد را دارد. همان‌طور که گفتیم پوشش لبه ورقه‌های MDF و PVC رایج‌ترین کاربردهای این چسب است. اما در سایر صنایع نیز برای لبه زنی از این چسب استفاده می‌شود. در گذشته از نوارهای ملامینه برای پوشش قسمت‌های برش خورده MDF استفاده می‌شد؛ اما امروزه به کمک چسب گرانول هم سرعت چسباندن لبه‌ها افزایش یافته است و هم اتصال آن محکم‌تر شده است.

 

چسب گرانول چیست

 

گلوله‌های چسب با استفاده از دستگاهی که چسب را اسپری می‌کند، به صورت ذوب شده روی لبه قرار می‌گیرند. شرط اصلی برای اتصال با کیفیت، انتخاب بهترین چسب گرانول است، به همین دلیل لازم است هنگام خرید به برند و نوع آن توجه کنید. علاوه بر MDF برای لبه زنی بسیاری از قطعات پلاستیکی و فلزی هم از این چسب استفاده می‌شود. به طور کلی مهمترین صنایعی که از این چسب‌ها استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

 

  • صنایع تولید محصولات بهداشتی
    پوشش لبه MDF
  • پوشش لبه تخته سه لایه تولید مبلمان
  • صنایع الکترونیکی
  • صنایع PVC
  • خودروسازی
  • خط تولید کارتن و بسته‌بندی
  • چسباندن مواد غیر بافته (به عنوان مثال در بلوک‌های فنری تشک)

 

 

انواع چسب گرانول چیست؟

چسب گرانول حرارتی را می‌توان بر اساس مواد سازنده یا کاربرد آن به چندین دسته تقسیم کرد. انواع چسب گرانول بر حسب ترکیب سازنده شامل موارد زیر است:

 

1) چسب گرانول اتیل ونیل استات (EVA)

چسب EVA در دمای اتاق جامد است و با حرارت دادن به مایع تبدیل می‌شود. این چسب‌ها در دماهای بالاتر از ۱۶۰ درجه ذوب می‌شوند و به محافظت از سطوح حساس به حرارت کمک می‌کنند.

 

2) چسب گرانول حرارتی پلی اولفین (PO)

انواع چسب گرانول PO مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما، روغن‌ و گریس، نرم کننده‌ها و حلال‌ها دارند. اگر می‌پرسید کاربرد این چسب گرانول چیست باید گفت این چسب‌ها بسیار قوی و انعطاف پذیر هستند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخاب خوبی برای سطوحی که به سختی چسبانده می‌شوند (مثل سطوح متخلخل بعضی چوب‌ها) تبدیل می‌کند. چسب‌های گرانول پلی اولفین به دلیل خواص بالا در برابر حرارت و مقاومت شیمیایی معمولا در کاربردهای صنعتی گوناگونی استفاده می‌شوند.

 

3) چسب گرانول حرارتی پلی یورتان

چسب‌های پلی یورتان یکی از قدیمی‌ترین انواع چسب‌های حرارتی هستند. این نمونه‌ها پایداری حرارتی بسیاری عالی ارائه می‌دهند و برای کاربردهای که آب‌بندی مناسب نیاز دارند بسیار مناسب هستند. در انواع صنایع به ویژه در صنایع MDF، PVC، خودروسازی، مصالح ساختمانی و صحافی از این چسب استفاده می‌شود.

چسب گرانول

انواع چسب گرانول را می‌توان بر حسب ظاهر و کاربرد نیز به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

 

1- چسب گرانول دور بالا

این نوع چسب معمولا در صنایع بزرگ‌تر با دستگاه‌های بزرگ و برای زمانی که سرعت بالا مهم است انتخاب می‌شود. زیرا سرعت ذوب و انجماد آن بسیار سریع است.

 

2- چسب گرانول دور پایین

برای صنایع کوچک‌تر با دستگاه‌های ضعیف‌تر استفاده می‌شوند. برای مثال این چسب در دستگاه‌های خم زن انتخاب مناسبی است.

 

 

مزایای چسب گرانول چیست؟

 

استفاده از این چسب می‌تواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

 

  • افزایش فوق العاده سرعت کار
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
  • استفاده آسان
  • بوی کم
  • سبکی
  • غیر قابل اشتعال
  • قابل بازیافت

 

 

 

 

نحوه استفاده از چسب گرانول

 

اگر نمی‌دانید بهترین راه استفاده از چسب گرانول چیست باید گفت روش استفاده از آن بسته به صنعت و کاربرد مورد نظر می‌تواند قدری متفاوت باشد. نحوه استفاده از چسب گرانول برای لبه زدن MDF و پی وی سی معمولا به کمک دستگاه لبه چسبان انجام می‌شود. اما در بعضی صنایع از تفنگ‌های حرارتی و غلتک برای اتصال این چسب‌ها استفاده می‌شود.

 

بهترین چسب گرانول چیست؟

 

شرکت‌های متعددی اقدام به تولید و ساخت چسب گرانول کرده‌اند. برند این چسب‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آن‌ها داشته باشد.

 

بهترین چسب گرانول

 

ما به شما توصیه می‌کنیم برای اطمینان از انتخاب بهترین چسب گرانول از محصولات هکتور استفاده کنید. برند چسب گرانول هکتور تولید کشور ترکیه هستند و به بسیاری از کشورها صادر می‌شوند. مجموعه سپید آرنگ ایرانیان نوین وارد کننده انحصاری این دو برند در ایران است.

 

جمع بندی

 

چسب گرانول نوعی چسب حرارتی است که به صورت جامد و به شکل گلوله‌های کوچک تولید می‌شود. این چسب‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت ذوب می‌شوند و امکان اتصال را فراهم می‌نمایند. این چسب‌های در صنایع MDF، مبلمان، PVC و خودروسازی استفاده می‌شود.

انواع چسب گرانول بر اساس جنس و کاربرد می‌تواند شامل چندین دسته باشد. در این مقاله به این پرسش که چسب گرانول چیست و چه کاربردهایی دارد پاسخ دادیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید. همچنین برای خرید انواع چسب ساختمانی و صنعتی می‌توانید با ما تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =