انواع چسب کاشت میلگرد و بولت اصل + قیمت و مشخصات فنی | سپید آرنگ

چسب کاشت میلگرد

چسب‌های ساختمانی هم در مراحل ابتدایی کار کاربرد دارند و هم برای اصلاحات مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب کاشت میلگرد در بتن یکی از چسب‌هایی است که کاربرد اصلاحی دارد و زمانی که نیاز باشد میلگرد در بتن کاشته شود، به کار می‌رود.

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد یکی از انواع چسب بتن است که برای فیکس کردن میلگرد در حفره‌های ایجاد شده در سازه‌های بتنی به کار می‌رود. زمانی که نقشه ساختمانی تغییر می‌کند یا به اشتباه اجرا می‌شود یا شرایط بهره‌برداری و تخمین‌های تئوری اشتباه از کار در می‌آید، ممکن است مقاومت سازه‌های بتنی کم‌تر از حد مورد نیاز باشد.

اگر بخواهیم همه چیز را از ابتدا بسازیم، زمان و هزینه زیادی مصرف مِی‌شود و عملا آنچه تاکنون انجام داده‌ایم نابود می‌شود. یکی از راه‌های افزایش مقاومت بتن، کاشت میلگرد در آن است که به کمک چسب در بتن کاشته می‌شود و مقاومت آن را افزایش می‌دهد.

ترکیبات اصلی این چسب‌ها شامل رزین اپوکسی، پلی استر و وینیل استر است و افزودنی‌های بتن نیز به آن اضافه می‌شود. این افزودنی‌ها چسب را برای استفاده در محیط بتنی و فیکس کردن میلگردهای کاشته شده در آن‌ها‌ آماده می‌کنند.

مشخصات فنی چسب کاشت میلگرد

مشخصات فنی چسب کاشت میلگرد

  • مقاومت دربرابر فشار مکانیکی
  • ویسکوزیته مناسب
  • زمان مصرف و خشک شدن مناسب
  • دوام زیاد
  • تراکم مناسب
  • مقاومت در برابر فشارهای دینامیک و استاتیک
  • مقاومت در محیط‌های خورنده و اسیدی

روش استفاده از چسب کاشت بولت به چه صورت است؟

چسب کاشت بولت، میلگرد و آرماتور هر سه نام یک محصول هستند. البته این نوع چسب انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

چسب کاشت بولت

برای استفاده از این نوع چسب به گان مخصوص نیاز است. برای کاشت میلگرد با استفاده از این چسب‌ها ابتدا باید حفره‌های لازم را در سطح بتنی ایجاد کنید. بعد از آن با استفاده از پمپ‌های مکش یا پمپ باد، سطح بتن و حفره‌ها را تمیز کنید. در مرحله بعد باید با استفاده از گان مخصوص چسب کاشت بولت، چسب را داخل حفره‌ها تزریق کرد. در مرحله آخر نیز میلگردها در حفره قرار داده می‌شوند. با خشک شدن محتویات چسب، میلگرد در بتن فیکس می‌شود و سطح مقاومت به اندازه‌ای که لازم است، می‌رسد.

انواع چسب کاشت بولت چیست؟

بولت اپوکسی سه نوع مختلف دارد؛ چسب کارتریجی، چسب حجمی و چسب کپسولی. در ادامه بررسی می‌کنیم ویژگی‌های هرکدام از انواع چسب کاشت میلگرد چیست و چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد.

 

چسب کارتریجی

 

انواع چسب کاشت بولت چیست؟

 

چسب‌ های کارتریجی یکی از انواع چسب کاشت میلگرد هستند که هم به صورت دو جزئی و هم تک جزئی در بازار عرضه می‌شوند. البته حتی چسب‌های تک جزئی هم از دو قسمت رزین اپوکسی و پلی آمین تشکیل شده‌اند. این چسب‌‌ها علاوه بر کاشت میلگرد، در چسباندن سایر مصالح ساختمانی و چوب هم کاربرد دارند.

استفاده از چسب‌های کارتریجی نسبت به سایر انواع چسب‌ها ساده‌تر است. اگر چسب دو جزئی باشد، به میکسر و تفنگ دو قلو نیاز دارد و اگر چسب تک جزئی باشد، گان معمولی هم برای آن کاربرد دارد. برای استفاده از این چسب ابتدا باید کارتریج را در گان قرار دهید و میکسر را در محل خروجی چسب‌ ببندید. بعد از آن باید چسب را به ته حفره تزریق کنید و این کار را تا زمانی که ۷۰ درصد حفره پر می‌شود، ادامه دهید. بعد از آن هم میلگرد را داخل حفره بگذارید و منتظر خشک شدن چسب بمانید.

 

چسب حجمی

 

انواع چسب کاشت بولت چیست؟

 

چسب‌های حجمی معمولا دو جزئی هستند، اما انواع سه جزئی آن‌ها هم در بازار وجود دارد. چسب‌های سه جزئی از سه قسمت پودر، رزین و هاردنر تشکیل شده‌اند. برای استفاده از این نوع چسب‌ها باید آن‌ها را با درصد تعیین شده در یک ظرف مناسب مخلوط کنید. روش ترکیب اجزای مختلف چسب معمولا روی بسته‌بندی یا کاغذ راهنمایی که به همراه محصول ارسال می‌شود، نوشته شده است. بعد از ترکیب اجزای چسب، آن را در حفره‌ای که در بتن ایجاد کرده‌اید بریزید تا دو سوم حجم را پر کند. در نهایت میلگرد را داخل حفره قرار دهید.

 

چسب کپسولی

چسب کپسولی یکی از انواع چسب کاشت بولت

 

چسب کاشت میلگرد کپسولی دو جزئی است که یک جزء آن از رزین پلی استر است و بخش هاردنر آن پودری است که و اپوکسی وینیل استر ساخته شده. این چسب در یک محفظه نسبتا نازک کپسولی شبکه قرار دارد و به همین دلیل است که به آن چسب کپسولی می‌‌گویند.

برای استفاده از چسب کپسولی ابتدا حفره‌ای در سطح بتن ایجاد می‌کنند. سپس کپسول را داخل آن قرار می‌دهند. کپسول باید حدود نصف یا دو سوم حفره را پر کند. بعد از آن میلگرد را بصورت چرخشی وارد حفره می‌کنند. چرخش و فشار وارد شده از طرف میلگرد، کپسول را پاره می‌کند و محتویات رزینی داخل آن آزاد می‌شود. در نهایت هاردنر را به چسب اضافه می‌کنند و روند کاشت میلگرد به پایان می‌رسد.

 

کدام یک از انواع چسب کاشت میلگرد برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است؟

اکنون می‌دانید انواع چسب کاشت میلگرد چیست و هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. دستور کلی برای استفاده و کاربرد هرکدام از انواع بولت اپوکسی وجود ندارد. افرادی که به صورت تخصصی در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند، روش‌های منحصر به فردی برای بتن ریزی و کاشت میلگرد دارند. بنابراین ممکن است یک نفر چسب‌های سه جزئی حجمی را به عنوان بهترین چسب کاشت میلگرد بشناسد و دیگری از چسب کپسولی برای کاشت استفاده کند. روش کار شما تعیین می‌کند که بهترین چسب کاشت میلگرد چیست.

 

کاربرد چسب کاشت میلگرد

 

کاربرد چسب کاشت میلگرد

 

میلگردها در مرحله بتن‌ریزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بتن ریزی مشخص می‌شود که کاربرد چسب کاشت میلگرد چیست. این چسب‌ها با فیکس کردن میلگرد به افزایش مقاومت سازه و تحمل بهتر وزن آن کمک می‌کنند.

گاهی اوقات بتن‌ریزی سازه‌ای به پایان رسیده، اما به هر دلیلی بتن‌های آن استحکام کافی برای تحمل بار ساختمان را ندارند. مثلا ممکن است ساختمان نیاز به بازسازی داشته باشد و پایه‌های بتنی آن مقاومت کافی برای این کار نداشته باشند. در چنین مواقعی، باید داخل بتن‌های موجود در پایه ساختمان، میلگرد قرار داد تا مقاومت آن به حد کافی برسد. این مورد هم از دیگر کاربردهای چسب کاشت بولت در ساختمان است.

کاربرد چسب کاشت میلگرد در هر موقعیتی که به ایجاد اتصال با دوام و مقاومت بالا نیاز باشد، مشخص می‌شود. در ادامه به برخی از کاربردهای این محصول که ارتباط چندانی با میلگرد ندارد، اشاره می‌کنیم.

  • نصب نرده، قفسه یا سایر قطعات به بدنه اصلی سازه
  • انکراژ اتصالاتی مثل پروفیل یا ستون‌های فولادی به بتن
  • اتصال قسمت‌‌های بتنی به یکدیگر
  • پر کردن فضاهای خالی بین دیوارها و نمای ساختمان

یکی از چند کاربرد چسب کاشت میلگرد، اضافه کردن قطعات و الحاقات به بتن است؛ این کار ممکن است برای اهداف مختلفی مثل مقاوم‌سازی، تقویت مفاصل یا ایجاد فضاهای جدید مانند بالکن انجام شود.

 

نکاتی که باید پیش از استفاده از چسب کاشت میلگرد بدانید

  • پیش از اینکه از چسب استفاده کنید و میله را داخل حفره قرار دهید، حتما داخل حفره را با پمپ باد و فرچه مناسب کامل تمیز کنید. وجود بتن خرد شده یا گرد و غبار در حفره عملکرد چسب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • حتما ریختن چسب را از انتهایی‌ترین قسمت حفره آغاز کنید. اگر از میانه حفره چسب بریزید،‌ احتمال محبوس شدن هوا و خالی ماندن حفره وجود دارد. اگر سر میکسر یا تفنگ به انتهای حفره نمی‌رسد، از لوله یا شلنگ استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از چسب مطمئن شوید که چسب ۷۰ درصد از حجم حفره را پر می‌کند و سپس میلگرد را وارد حفره کنید.
  • اگر میلگرد زنگ زده است، حتما اکسید آن را تمیز کنید و از ضد زنگ استفاده کنید.
  • در محیط مرطوب از چسب کاشت میلگرد استفاده نکنید. بهتر است پیش از بتن‌ریزی یا کاشت میلگرد اخبار آب و هوا را چک کنید. اگر احتمال بارش وجود دارد، کار را چند روز به تعویق بیندازید. در صورتی که امکان رطوبت زدایی وجود ندارد، از چسب‌های ضد آب استفاده کنید. البته بعد از خشک شدن رطوبت مشکلی برای چسب ایجاد نمی‌کند و مقاومت آن را کاهش نمی‌دهد.
  • مطمئن شوید بتنی که قصد دارید در آن حفره ایجاد کنید، ترک ندارد و بدنه آن آسیب ندیده است.
  • بعد از قرار دادن میلگرد تا حد امکان آن را جابجا نکنید و آن را بدون فشار نگه دارید تا چسب خشک شود.

 

مزایا و معایب چسب کاشت میلگرد

 

مزایا و معایب چسب کاشت میلگرد

 

تنوع بالای کاربرد بولت اپوکسی جزو ویژگی‌های این محصول است؛ مثلا احتمال اینکه شما قصد کاشت میلگرد را نداشته باشید، اما چسب کاشت میلگرد برای کاربرد مورد نظر شما مناسب باشد وجود دارد. یکی از راه‌هایی که مشخص می‌کند یک چسب برای کاربرد خاصی مناسب است یا خیر، بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن است.  در این بخش بررسی می‌کنیم مزایا و معایب چسب کاشت میلگرد چیست، در نتیجه بهتر می‌توانید درباره انتخاب این محصول برای کاربرد مورد نظرتان تصمیم بگیرید.

 

مزایای چسب کاشت میلگرد

قابلیت‌های چسب کاشت میلگرد این امکان را برای ساختمان‌سازان فراهم می‌کند که بدون نگرانی از خالی ماندن اطراف میلگرد، حفره‌هایی در اندازه مورد نیاز در بتن ایجاد کنند. آن‌ها با استفاده از چسب کاشت میلگرد باکیفیت اطمینان دارند که مقاومت سازه بالاست و بار آن به خوبی تحمل می‌شود.

در ادامه برسی می‌کنیم مزایای چسب کاشت میلگرد چیست.

  • این چسب‌ها حفره‌ها را کامل پر می‌کنند و هیچ جای خالی در سازه باقی نمی‌گذارند.
  • با گذشت زمان حجم چسب کم نمی‌شود.
  • دوام بالایی دارد و حتی تا ۵۰ سال هم بدون تغییر در حفره باقی می‌ماند.
  • چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد و میلگرد را طوری به سازه می‌چسباند که انگار دو قسمت باهم پیوند خورده‌اند.
  • عایق هوا، رطوبت و آب است.
  • ویسکوزیته بالایی دارد.
  • در برابر وزن بارهای دینامیکی و استاتیکی مقاوم است
  • در سطوح افقی و عمودی کاربرد دارد
  • برای استفاده از آن به حلال نیاز ندارید. (ویسکوزیته چسب‌هایی که به حلال نیاز دارند، پایین است).
  • نرم و روان است، اما نه به اندازه‌ای که جاری شود یا چکه کند.

 

معایب چسب کاشت میلگرد

 

معایب چسب کاشت میلگرد

 

تعداد معایب چسب کاشت میلگرد بسیار محدود است. از آنجایی که این چسب به صورت مستقیم با مقاومت ساختمان‌ها و امنیت ساکنین در ارتباط است، برندهای مختلف سختگیری‌های شدیدی در روند تولید آن دارند و مطمئن می‌شوند که آنچه در بازار عرضه می‌کنند، ایرادی نداشته باشد.

در ادامه بررسی می‌کنیم نقطع ضغف‌ها و معایب چسب کاشت میلگرد چیست.

  • استفاده از چسب‌های چند جزئی برای پر کردن حفره به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد.
  • این چسب یک محصول دائمی است و بعد از چسبیدن امکان جدا کردن آن وجود ندارد (این موضوع برای کاشت میلگرد یک مزیت محسوب می‌شود، اما شاید برای کاربردهای دیگر که قرار است موقت باشند، مشکل ایجاد کند).
  • این چسب بعد از ۳۰ الی ۶۰ دقیقه فرم نهایی را به خود می‌گیرد و کاشت میلگرد در آن سخت می‌شود. بنابراین بعد از تزریق چسب در حفره باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن میلگرد را کاشت.

 

مدت زمان خشک شدن چسب کاشت بولت

 

مدت زمان خشک شدن چسب کاشت بولت

 

زمان خشک شدن چسب کاشت بولت به نوع و برند تولیدکننده آن بستگی دارد. همانطور که پیش از این گفتیم، فرمولاسیون برندهای مختلف در تولید محصولات باهم متفاوت است. مدت زمان خشک شدن چسب کاشت میلگرد به تعداد اجزای چسب، هاردنر و زمان مورد نیاز برای گیرش چسب بستگی دارد.

افرادی که در کار با این نوع چسب تجربه زیادی دارند، به صورت تجربی می‌دانند مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن هر یک از انواع چسب کاشت بولت چیست. بنابراین اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است دفعات اول را در کنار یک فرد متخصص کاشت میلگرد و بتن ریزی را انجام دهید تا با اصول و فوت کوزه‌گری کار آشنا شوید.

کارشناسان می‌گویند به طور متوسط مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن چسب‌های زودگیر، ۳۰ دقیقه است. این چسب‌ها طی ۳ الی ۵ دقیقه گیرش اولیه را به دست می‌آورند و بعد از ۳۰ الی ۶۰ دقیقه هم توان تحمل بار را دارند. اگر چسب کاشت بولت استاندارد باشد، به ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زمان برای گیرش اولیه نیاز دارد. برای قرار دادن بار روی چسب‌‌های استاندارد هم بهتر است ابتدا ۷ الی ۱۲ ساعت صبر کنید تا چسب کامل خشک شود.

 

بهترین چسب کاشت میلگرد در بتن

برند چسب کاشت میلگرد یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. کاربرد این نوع چسب بسیار حساس است و اگر میلگردها در بتن فیکس نشوند، ممکن است هنگام بهره‌برداری از سازه مشکلات بسیاری به وجود آید.
چسب کاشت میلگرد در بتن

صنعتگران و ساختمان‌سازان ترجیح می‌دهند از چسبی استفاده کنند که امتحان خود را پس داده و مورد تایید همکاران حرفه‌ای‌شان در این حوزه باشد. چسب برند ترکیه‌ای لازیو این ویژگی‌ها را دارد و یکی از بهترین انواع چسب کاشت میلگرد در بتن موجود در بازار ایران محسوب می‌شود.

خرید چسب بتن برای کاشت میلگرد

مجموعه سپید آرنگ واردکننده مستقیم محصولات لازیو از ترکیه است و اولین نمایندگی مستقیم پخش چسب‌های این برند به شمار می‌رود. سپیدآرنگ به صورت تخصصی در زمینه عرضه چسب‌های ساختمانی و صنعتی فعالیت دارد، به همین دلیل به خوبی می‌تواند نیاز مشتریان و بازار امروز را شناسایی کند و محصولاتی باکیفیت و کاربردی به آن‌ها ارائه دهد.

با خرید مستقیم از سپید آرنگ هم می‌توانید هر محصولی که به آن نیاز دارید را تهیه کنید و هم نیازی به پرداخت هزینه واسطه نخواهید داشت. علاوه بر آن، از کیفیت و اصالت محصولات مطمئن خواهید بود. مجموعه سپیدآرنگ برای سادگی کار صنعتگران و ساختمان‌سازان فعال در شهرستان‌ها، امکان ارسال محصولات خود به سراسر کشور را فراهم کرده است. برای خرید چسب کاشت میلگرد همراه با گان تزریق چسب کاشت میلگرد به فروشگاه سپید آرنگ مراجعه کنید.

در حال نمایش 2 نتیجه