چسب سیلیکون حرارتی (RTV)

RTV SILICONE

چسب سیلیکون قرمز (درزگـیری سیلیکونی) بـا مقاومت حــرارتی بـالا بـرای درزگـیری و انجـام تعمیـرات سطوحی که در مـعـرض حـرارت قـرار دارنـــد. ایــن نوع چسـب بـه طور صد درصـد از جنـس سیلیـکون ضد حـرارت بسیار با کیفیت ساخته شده است و بعد از خشک شدن کـاهش حجـم نـدارد و سیستم خـشـک شـدن آن اسـیـدی می‌باشد.

برند: Lazio, لازیو

ساخت کشور: ترکیه

تعداد در کارتن: 24 عدد

وزن/حجم: 280ml - 320gr

قیمت محصول 1,690,000 ریال
وضعیت موجودی: موجود در انبار

 

 

چسب سیلیکون حرارتی (RTV) چیست؟

 

چسب‌ سیلیکون حرارتی یا چسب silicon rtv که با نام چسب سیلیکون قرمز هم شناخته می‌شود، محصولی تک جزئی است که هم برای مصارف صنعتی کاربرد دارند و هم در هنر و ساخت صنایع دستی به کار می‌روند. چسب سیلیکون قرمز جزو محکم‌ترین و مقاوم‌ترین انواع چسب‌ها محسوب می‌شود. متریال اصلی چسب silicon rtv یا سیلیکون واشرساز است؛ RTV مخفف عبارت (room temperature vulcanizing) به معنای ولکانیزاسیون در دمای اتاق است. فرایند ولکانیزاسیون باعث پایداری بیشتر ساختار سیلیکون می‌شود و مقاومت آن را در برابر حرارت، افزایش می دهد. این نوع سیلیکون به محض قرار گرفتن در معرض هوا، با رطوبت موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد و خشک می‌شود.

در برخی از فضاهای صنعتی ماشین‌ها در دمای بالا فعالیت می‌کنند؛ استفاده از چسب‌های صنعتی معمولی در چنین فضاهایی مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند،‌ زیرا به محض افزایش دما، چسب آب می‌شود و خاصیت چسبندگی یا درزگیری خود را از دست می‌دهد. برای حل این مشکل چسب حرارتی صنعتی با سیلیکون بسیار مقاوم طراحی شده است و با ویژگی‌هایی که دارد، حتی در بدترین شرایط هم قابلیت‌هایش را از دست نمی‌دهد.

 

جدول مشخصات چسب سیلیکون حرارتی

 

مقاومت در برابر UV
رنگ قرمز، مشکی
رنگ‌پذیری
بازه دمایی مقاومت چسب ۵۰- تا ۳۰۰+ درجه سانتی‌گراد
کاهش حجم بعد از خشک شدن
ترک خوردن و شکنندگی بعد از خشک شدن
تغییر رنگ با گذشت زمان
مقاومت در برابر رطوبت و شرایط جوّی
مقاومت در برابر حلال، نفت، اسید و باز
مقاومت در برابر چربی‌های صنعتی (روغن و گریس)
حجم چسب موجود در کارتریج ۳۲۰ گرم یا ۲۸۰ میلی‌لیتر
تاریخ انقضا ۱۵ ماه پس از تولید
برند لازیو
کشور تولیدکننده ترکیه
عایق حرارت، جریان الکتریکی و نور
الاستیسیته بالا
مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی
شکل‌پذیری
دوام بلند مدت
بوی زننده  ✘

 

 

ویژگی‌های چسب سیلیکونی حرارتی

 

بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا چسب سیلیکونی حرارتی برای کاربرد مورد نظر آن‌ها مناسب است یا خیر. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص این موضوع، شناخت ویژگی‌های چسب حرارتی صنعتی است.

در ادامه ویژگی‌های چسب سیلیکون حرارتی را بررسی می‌کنیم.

 

  • مقاومت حرارتی چسب سیلیکونی نسوز (این محصول می‌تواند در دمای ۳۰۰ درجه هم کاربردی باشد)
  • مقاومت در برابر چربی‌های صنعتی مانند روغن موتور یا گریس
  • الاستیسیته بالا
  • مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی
  • مقاومت در برابر اشعه UV
  • شکل پذیری
  • دوام برای مدت طولانی
  • بدون بوی زننده (چسب سیلیکون قرمز هنگام خشک شدن، بویی شبیه به سرکه دارد، اما این بو به سیستم تنفس آسیب نمی‌رساند و شدید هم نیست)
  • عدم ترک‌خوردگی یا کاهش حجم بعد از خشک شدن
  • مقاومت در برابر تنش‌های مکانیکی
  • عایق در برابر نور و جریان الکتریکی

 

 

کاربردهای چسب نسوز سیلیکونی (قرمز یا RTV)

 

کاربردهای چسب نسوز سیلیکونی بسیار زیاد است و تمام صنایع می‌توانند به اقتضای نیاز خود از آن استفاده کنند. به طور کلی هرجایی که نیاز داشتید فضایی که در معرض حرارت زیاد است را درزگیری کنید یا بچسبانید، می‌توانید از چسب حرارتی قرمز استفاده کنید. چسب سیلیکونی نسوز به عنوان یک محصول همه‌کاره شناخته می‌شود که برای موارد مختلفی کاربردی است؛ از چسباندن و درزگیری گرفته تا ساخت قالب برای کارهای هنری!

 

در ادامه برخی از متداول‌ترین کاربردهای چسب نسوز را نام برده‌ایم.

  • عایق واشر در صنایع مختلف از جمله خودروسازی
  • درزگیر درب کوره و سیستم‌های حرارتی
  • چسب بین قطعات الکترونیکی
  • درزگیر ترموستات
  • درزگیر قطعات داخلی اتومبیل
  • عایق و آب‌بندی سیستم‌های تهویه و گرمایش و سرمایش
  • درزگیری و آب‌بندی لوله‌ها در تأسیسات ساختمانی و صنعتی
  • ساخت قالب برای کارهای هنری مانند مجسمه‌سازی، ساخت قطعات هواپیما یا مبلمان
  • چسباندن قطعات گرم‌کننده
  • تعمیر کاسه‌نمد، گیربکس و موتور خودرو
  • چسباندن و تعمیرات بخش‌های مختلف دودکش‌ها، بخاری‌ها و تجهیزات گرمخانه‌های صنعتی و کوره‌ها

 

این نوع چسب در اغلب موارد به سطوحی از جنس‌های مختلف می‌چسبد؛ از شیشه و پلاستیک گرفته تا فلز و پارچه. شما ممکن است به جز موارد بالا، از چسب سیلکون قرمز برای کاربردهای مختلف دیگری استفاده کنید و نتیجه مطلوبی هم بگیرید. اما اگر هنوز نمی‌دانید این چسب برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است یا خیر، می‌توانید از کارشناسان سپیدآرنگ در این زمینه راهنمایی بگیرید.

 

 

نکات استفاده از چسب سیلیکون حرارتی قرمز

 

عنوان توضیحات
سطوح حساس به چسب سطوح فلزی و سنگ‌های طبیعی چون مرمر
(ابتدا در سطح کوچکی تست کنید و در صورتی که سطح آسیب ندید، درزگیری و چسب‌کاری را کامل کنید)
بهترین دما برای کار با چسب ۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد
ویژگی‌های محیط مناسب برای چسب‌کاری و درزگیری به دور از گرد و غبار و رطوبت
مهلت زمانی برای چسب‌کاری و درزگیری پیش از خشک شدن ۵ الی ۱۰ دقیقه
مدت زمان لایه بستن اولیه چسب ۱۵ الی ۲۰ دقیقه
مدت زمان خشک شدن کامل چسب ۲۴ الی ۷۲ ساعت (در هر شبانه‌روز حدود ۴ میلی‌متر از چسب خشک می‌شود)
بوی چسب این چسب بویی شبیه به سرکه دارد، اما به سیستم تنفس آسیب نمی‌رساند و شدید نیست.

 

 

اطلاعات مهم در کار با چسب سیلیکون حرارتی

مهم‌ترین نکاتی که هنگام استفاده از چسب سیلیکون قرمز باید به آن توجه داشته باشید، عبارت است از:

 

  1. از آنجایی که فرایند خشک شدن این محصول به محض قرار گرفتن در معرض هوا آغاز می‌شود، باید فرایند چسب‌کاری و درزگیری را سریع انجام دهید. بهتر است کارتان طی ۵ الی ۱۰ دقیقه تمام شده باشد.
  2. چسب سیلیکون قرمز، بعد از اینکه از کارتریج خارج می‌شود، با هوا واکنش می‌دهد و حدودا ۲۰ دقیقه بعد از اعمال روی سطح، خشک خواهد شد. هرچقدر مقدار چسب اعمال‌شده روی سطح کم‌تر باشد، سریع‌تر خشک می‌شود. اما در فضاهایی که حجم زیادی چسب استفاده شده، ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا چسب به صورت کامل خشک شود.
  3. بهتر است فرایند چسب‌کاری، درزگیری یا ساخت قالب، در محیطی تمیز و عاری از گرد و غبار انجام شود. زیرا چسب سیلیکون قرمز مستعد جذب آلودگی و غبار است.
  4. این نوع چسب رنگ‌پذیر نیست؛ به همین دلیل معمولا در جاهایی که ظاهر کار اهمیت دارد، استفاده نمی‌شود.
  5. تاریخ انقضای این چسب‌ها ۱۵ ماه پس از تولید است، اما توصیه می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از باز شدن کارتریج، مصرف شود.

 

روش استفاده از چسب سیلیکون قرمز

سیلیکون معمولا روی سطوح اثری نمی‌گذارد، اما اگر قرار است سطح حساسی را با چسب سیلیکون قرمز بچسبانید، بهتر است ابتدا مقداری از محصول را روی بخش کوچکی از سطح بریزید و مدتی منتظر بمانید. اگر سطح دچار خوردگی یا تغییر رنگ نشد، می‌توانید چسب‌کاری یا درزگیری را شروع کنید. تست چسب سیلیکون قرمز برای سطوحی از جنس برنج، مس و سنگ‌های طبیعی چون مرمر ضروری است.

 

استفاده از چسب‌های تک جزئی کار سختی نیست و به تخصص خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم را یکی یکی طی کنید.

 

  1. سطح را تمیز کنید و اگر از قبل، به چسب آغشته شده، با استفاده از تیغ یا چاقوی مناسب آن را بتراشید.
  2. نازل کارتریج چسب را به اندازه نیاز برش دهید. برش نه باید آنقدر بزرگ باشد که حجم زیادی چسب به یکباره از نازل خارج شود و نه آنقدر کوچک باشد که برای خروج چسب، مجبور شوید فشار زیادی وارد کنید.
  3. کارتریج را داخل گان مخصوص چسب قرار دهید.
  4. گان را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح بگیرید و شاسی آن را فشار دهید تا چسب از نازل خارج شود. با فشار شاسی گان، میزان چسب خروجی را کنترل کنید.
  5.  سطح را به چسب آغشته کنید. هنگام چسب‌کاری مراقب باشید که در لایه چسب، حباب هوا گیر نکند. اگر این اتفاق افتاد، پیش از اینکه چسب خشک شود، آن را خالی کنید.
  6.  اگر برای چسباندن دو سطح از چسب سیلیکون قرمز استفاده کرده‌اید، آن‌ها را برای مدتی تحت فشار قرار دهید. اما اگر برای درزگیری از آن استفاده کرده‌اید، تنها باید منتظر بمانید تا خشک شود. دقت داشته باشید که چسب سیلیکون قرمز رنگ‌پذیر نیست؛ به همین خاطر اگر ظاهر کار برایتان اهمیت دارد، بهتر است از جایگزین‌‌های دیگری برای درزگیری استفاده کنید.
  7. بهتر است سطحی که به چسب آغشته شده، تامدتی مرطوب نشود.

 

قیمت چسب RTV

قیمت چسب سیلیکون حرارتی یا قرمز، بخاطر به کار رفتن RTV در آن، بالاتر از سیلیکون‌های معمولی است. کاربردهای گسترده و ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول باعث می‌شود که در بسیاری از صنایع جایگزین چسب سیلیکونی معمولی باشد.

قیمت چسب سیلیکون قرمز به برند تولیدکننده و حجم بسته‌بندی نیز بستگی دارد. اگر محصول برند مورد نظرتان را از نمایندگی معتبر آن خریداری کنید، هزینه مناسب‌تری برای آن پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال سپید آرنگ نمایندگی لازیو است که قیمت چسب سیلیکون قرمز لازیو در ایران را در مناسب‌ترین حالت به مشتریان اعلام می‌کند. در قسمت بالای همین صفحه می‌توانید آخرین قیمت چسب RTV سپید آرنگ را بررسی کنید؛ از آنجایی که چسب لازیو یک محصول وارداتی است، قیمت آن به نرخ ارز وابسته است و احتمال قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت وجود دارد.

چسب سیلیکون حرارتی لازیو در کارتریج‌های ۳۲۰ گرمی عرضه می‌شود و در سپید آرنگ امکان ثبت سفارش به صورت خرد و عمده وجود دارد. قیمت چسب RTV به صورت عمده در کارتن‌های ۲۴ عددی، مناسب‌تر از خرید تکی آن خواهد بود.

 

خرید چسب سیلیکونی قرمز RTV

 

چسب نسوز سیلیکونی لازیو یکی از باکیفیت‌ترین مدل‌های چسب حرارتی صنعتی در بازار است که امتحان خود را نزد صنعتگران حوزه‌های مختلف پس داده است. با خرید محصولات این برند، اطمینان خواهید داشت که چسب حرارتی دقیقا همان چیزی است که درباره ویژگی‌های آن صحبت کردیم.

مجموعه سپید آرنگ، واردکننده مستقیم محصولات برند لازیو به ایران، امکان عرضه محصولات به نقاط مختلف کشور را فراهم کرده است. شما می‌توانید چسب حرارتی صنعتی لازیو را به همراه دستگاه مورد نیاز برای استعمال چسب روی سطوح خریداری کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مقصد مورد نظر خود تحویل بگیرید.

 

 

سوالات متدوال

 

آیا برای کار با چسب سیلیکون حرارتی باید به آن حرارت داد؟

خیر. این چسب تک جزئی است و به حرارت دیدن یا اسپری هاردر نیازی ندارد. تنها کافی است اجازه دهید چسب کامل خشک شود تا در برابر دمای بالا مقاوم باشد.

چسب سیلیکون حرارتی برای چه کارهایی مناسب است؟

درزگیر سیستم‌های حرارتی، آ‌ب‌بندی وسایلی که در معرض حرارت قرار دارند، درزگیری ترموستات، درزگیری قطعات داخل اتومبیل و….

برند

Lazio, لازیو

ساخت کشور

ترکیه

تعداد در کارتن

24 عدد

وزن/حجم

280ml – 320gr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =