چسب ماستیک {انواع چسب ماستیک}

ارسال کننده:سپید آرنگ
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چسب ماستیک یکی از انواع چسب‌های صنعتی است که اغلب برای ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب قابلیت چسباندن متریالی از جنس‌های مختلف را دارد و همچنین برای درزگیری و آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب در انواع مختلفی تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربفردی دارند و برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر نمی‌دانید چسب ماستیک چیست یا با کاربردهای دقیق این محصول آشنایی ندارید، در این مقاله همراه ما باشید. در سپید آرنگ می‌خوانید که چسب ماستیک چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه کاربردهایی مناسب است.

 

چسب ماستیک چیست؟

این محصول یک نوع چسب تک جزئی است که حالت خمیری دارد و بعد از خشک شدن حالت جامد پیدا می‌کند. البته بعضی از انواع چسب‌های ماستیک مانند ماستیک سیلیکونی ممکن است بعد از خشک شدن حالت الاستیکی داشته باشند. چسب‌های ماستیک با نام چسب کاشی و سرامیک هم شناخته می‌شوند؛ البته چسب‌های کاشی و سرامیک انواع مختلفی دارند و به شکل پودری (دو جزئی) و خمیری (تک‌جزئی) در بازار موجود هستند. چسباندن کاشی و سرامیک تنها یکی از کاربردهای چسب ماستیک است.

چسب‌ ماستیک محصولی بدون بو است که معمولا حساسیت ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند در منابع آب شرب هم مورد استفاده قرار گیرد. البته تا پیش از خشک شدن کامل چسب، نباید مخزن را از آب پر کرد. این چسب‌ها برای درزگیری شکاف‌های کوچک کاربردی هستند؛ اما اگر برای درزگیری درزهای بزرگ به‌کار روند، جاری می‌شوند و درز را کامل نمی‌پوشانند. اگر شکافی که قصد پوشاندن آن را دارید، بیشتر از ۵ سانتی‌متر قطر دارد، بهتر است به سراغ سایر درزگیرها بروید.

 

 

کاربردهای چسب ماستیک

چسب‌های ماستیک چیزی بین یک چسب و یک درزگیر هستند. این محصولات برای پوشاندن درزهای عمیق و بزرگ مناسب نیستند، زیرا جاری می‌شوند و نمی‌توانند حفره‌ها را پر کنند. چسب‌های ماستیک اغلب برای پر کردن درزهای کوچکی که احتمال نفوذ مایعات، هوا یا حشرات و جانوران موذی به آن‌ها وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چسبندگی چسب‌های ماستیک بسیار زیاد است و می‌تواند مصالح ساختمانی یا متریال‌های سخت را بچسباند. البته میزان چسبندگی در انواع این محصولات باهم تفاوت دارد؛ همانطور که گفتیم، ماستیک‌های هیبرید و قیری سرد بالاترین سطح چسبندگی را دارند.
در ادامه به تعدادی از کاربردهای چسب ماستیک به صورت جزئی‌تر اشاره می‌کنیم:

  • پر کردن ترک‌های سطحی بتن و فایبرگلاس
  • چسباندن قطعاتی از جنس‌های بتن، آلومینیوم، شیشه، چوب، فولاد و سنگ مرمر
  • کاربرد در اتصالات بنادر و فرودگاه‌ها
  • پر کردن ‌ترک‌های دیوار و شکاف‌های اطراف ستون‌های بتنی
  • آب‌بندی
  • چسباندن پانل‌های قالب‌بندی تخته سه‌لا
  • چسباندن کاشی‌های سقف، دیوار و کف

 

موارد بالا چند کاربرد چسب ماستیک هستند، اما این محصول موارد استفاده دیگری هم دارد. اگر نمی‌دانید چسب ماستیک برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است یا نه، می‌توانید از راهنمایی کارشناسان سپید آرنگ استفاده کنید. برای ارتباط با کارشناسان، هم راه‌های ارتباطی در سایت درج شده است و هم امکان ارسال پیام از طریق چت آنلاین سایت (آیکون پایین سمت راست صفحه) وجود دارد. پشتیبانی سپید آرنگ با توجه به کاربرد مورد نظرتان، بهترین نوع چسب را به شما معرفی می‌کند

 

انواع چسب ماستیک

این نوع چسب با ترکیبات مختلفی تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خودشان را دارند. در گذشته، فرمولاسیون چسب‌های ماستیک تا این اندازه متنوع نبود. اکثر این چسب‌ها بر پایه مواد آلی تولید می‌شدند، اما اکنون تنوع بسیاری دارند. در ادامه انواع چسب ماستیک را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

 

1) چسب ماستیک پلی سولفاید

در حال حاضر چسب ماستیک پلی سولفاید، بیشترین مواد آلی را در ترکیبات خود دارد و مطابق با فرمولاسیون‌های قدیمی‌تر ساخته می‌شود؛ پلیمر پلی سولفید و رزین اجزای اصلی این چسب را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی چسب پلی سولفاید، مقاومت بالای آن است؛ این نوع چسب‌ها در شرایط مناسب، حتی تا ۲۰ سال هم بدون آسیب باقی می‌مانند.

چسب ماستیک

 

چسب پلی سولفاید محکم‌ترین نوع چسب ماستیک محسوب می‌شود. این محصول در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و حل نمی‌شود و در برابر خوردگی هم مقاوم است. همچنین در برابر رطوبت یا تغییرات آب‌وهوایی مقاومت نسبی دارد؛ اما اگر به‌صورت مداوم در معرض رطوبت قرار داشته باشد، طول عمر کم‌تری خواهد داشت.

 

2) ماستیک آکریلیک

چسب ماستیک آکریلیک از دیگر چسب‌های ماستیک آلی موجود در بازار است که انعطاف پایین‌تری نسبت به سایر انواع چسب‌های ماستیک دارد. منظور از انعطاف پایین این است که اگر در معرض فشار زیاد قرار گیرد، خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر کف‌پوش‌هایی که رفت‌وآمد زیادی دارند را با ماستیک آکریلیک بچسبانید، احتمالا بعد از مدتی رفت‌و‌آمد از زمین جدا می‌شوند. چسب‌های آکریلیک برای قسمت‌هایی که رطوبت بالایی دارند نیز توصیه نمی‌شوند.

 

3) ماستیک پلی یورتان

مهم‌ترین ویژگی‌ چسب‌های پلی یورتان این است که بعد از تزریق، منبسط می‌شوند و درزها را می‌پوشانند. ماستیک پلی یورتان به‌صورت تک جزئی تولید می‌شود و برای پوشاندن درزهای بتن یا ساخت نمای ساختمان کاربرد دارد. چسب ماستیک پلی یورتان در برابر سایش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این محصول رنگ‌پذیر نیست، اما در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود تا امکان ست کردن رنگ آن با سطح وجود داشته باشد.

 

4) ماستیک سیلیکونی

ماستیک سیلیکونی یکی از انواع چسب‌های سیلیکونی است که برای کاربردهایی مثل درزگیری آکواریوم، وان یا سینک به‌کار می‌رود. حجم ماستیک‌های سیلیکونی بعد از تزریق روی سطح کم نمی‌شود و نسبت به سایر انواع ماستیک، الاستیسیته بیشتری دارد.

چسب ماستیک

به همین دلیل می‌تواند برای درزگیری درزهای بزرگ‌تر هم کاربرد داشته باشد. ماستیک‌های سیلیکونی در برابر رطوبت مقاوم هستند و مانع از رشد قارچ و کپک می‌شوند. این محصولات برای چسباندن و درزگیری سرامیک در فضاهایی مثل حمام یا سرویس بهداشتی مناسبند. چسب ماستیک سیلیکونی به‌عنوان یکی از چسب‌های سازگار با طبیعت شناخته می‌شود.

 

5) ماستیک هیبرید

ماستیک هیبرید ترکیبی از ماستیک‌های پلی یورتان و سیلیکونی است. این محصول ترکیبی از ویژگی‌های هر دو نوع چسب را دارد. چسبندگی بالای چسب ماستیک هیبرید مهم‌ترین ویژگی این محصول محسوب می‌شود. این نوع چسب بیشتر برای کاربردهای ساختمان‌سازی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا هم قابلیت درزگیری دارد و هم می‌تواند اجزایی از جنس‌های مختلف را به هم بچسباند.

 

6) ماستیک اپوکسی

در ترکیبات این نوه چسب ماستیک، رزین اپوکسی وجود دارد. رزین اپوکسی دوام این چسب را تاحد زیادی بالا برده است و باعث شده برای پوشاندن درزهای بتن یا صاف کردن سطوح ناهموار کاربردی باشد. این نوع چسب ماستیک در برابر تنش‌های مختلف، تغییرات دما و رطوبت مقاومت خوبی دارد.

 

7) ماستیک قیری

چسب ماستیک قیری همانطور که از نامش پیداست، بر پایه قیر تولید می‌شود و دو نوع سرد و گرم دارد. مقاومت ماستیک قیری گرم و چسبندگی ماستیک قیری سرد از مهم‌ترین ویژگی‌های هرکدام از این محصولات است. ماستیک قیری گرم حتی در دماهای بالا هم ذوب نمی‌شود و مستحکم باقی می‌ماند.

بنابراین برای فضاهایی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دارند، مناسب است. ماستیک قیری سرد به انواع سطوح از جنس‌های مختلف می‌چسبد و امکان چسباندن قطعات چوبی، بتنی و فلزی با استفاده از آن وجود دارد.

به‌طور کلی ماستیک‌های قیری برای آب‌بندی و بخش‌های مختلف ساخت‌وساز به کار می‌روند. این نوع از چسب‌های ماستیک معمولا رنگ تیره دارند، اما رنگ‌پذیرند. بنابراین اگر با ظرافت روی سطح کار شوند و بعد از خشک شدن رنگ‌آمیزی شوند، در ظاهر به چشم نمی‌آیند.

 

کدام یک از انواع چسب ماستیک برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است؟

در قسمت‌های قبلی توضیحاتی درباره انواع چسب ماستیک ارائه دادیم و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را بررسی کردیم. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از انواع این چسب‌ها برای کاربرد مورد نظر شما مناسب‌تر است.

چسب ماستیک

در این بخش نیز راهنمایی برای انتخاب ساده‌تر چسب ماستیک به شما ارائه می‌دهیم:

  • اگر پوشش درز برایتان اهمیت دارد ماستیک‌های پلی یورتان،‌ سیلیکونی یا هیبریدی بهترین انتخاب برای شما هستند.
  • اگر قرار است از چسب ماستیک برای بتن و پر کردن ترک‌های آن استفاده کنید، ماستیک‌های آکریلیک، اپوکسی و قیری انتخاب مناسبی هستند.
  • اگر برای چسباندن سطوحی از جنس‌های فلز، چوب یا مصالح ساختمانی به چسب ماستیک نیاز دارید، ماستیک پلی سولفاید، هیبرید و ماستیک قیری سرد برای شما انتخاب مناسب‌تری هستند.

 

مزایا و معایب استفاده از چسب ماستیک

اکنون می‌دانید چسب ماستیک چیست و تاحدودی با ویژگی‌های این محصول آشنا هستید. البته برای اینکه به‌صورت دقیق متوجه شوید کدام یک از انواع چسب ماستیک مزیت‌های بیشتری برای کاربرد مورد نظر شما دارد. در این قسمت مزایا و معایب چسب ماستیک را در یک جدول ارائه می‌دهیم تا امکان ارزیابی این محصول برای کاربرد مورد نظرتان را داشته باشید.

مزایا معایب
چسبندگی بالایی در سطوح عمودی دارد و می‌تواند کاشی‌ها و سرامیک‌های سقف و دیوار را برای مدت طولانی نگه دارد در رطوبت بالا و دائمی مقاومتش را از دست می‌دهد
بادوام است  برای درزگیری حفره‌های بزرگ مناسب نیست
سطوحی از جنس‌های مختلف را می‌چسباند  در صورت عبور و مرور زیاد از روی سطوح چسبانده‌شده با ماستیک، احتمال باز شدن چسب وجود دارد
در رنگ‌های مختلف سفید، مشکی و قهوه‌ای در بازار موجود است رنگ‌پذیر نیست
قابلیت یکدست شدن با سطح را دارد

نحوه استفاده از چسب ماستیک

چسب ماستیک حالت خمیری دارد و به شیوه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شود. بسته‌بندی در کاتریج متداول‌ترین نوع بسته‌بندی این محصول است، اما ماستیک‌های سطلی و سوسیسی هم در بازار موجود هستند.

چسب ماستیک

برای استفاده از چسب ماستیک کارتریجی به گان تزریق چسب نیاز دارید. کارتریج را داخل گان قرار دهید و سپس مراحل زیر را برای چسباندن یا درزگیری با چسب ماستیک طی کنید:

  1. سطح مورد نظر را تا حد امکان تمیز کنید. بهتر است سطح خشک باشد.
  2. خروجی کارتریج را به اندازه نیاز برش بزنید؛ برش نه‌ باید آنقدر بزرگ باشد که حجم زیادی از چسب به یکباره خارج شود و نه باید آنقدر کوچک باشد که امکان خروج چسب وجود نداشته باشد.
  3. سطح را به مقدار لازم به چسب آغشته کنید.
  4. اگر برای درزگیری از ماستیک استفاده می‌کنید، روی سطح ماله بکشید تا ماستیک با سایر بخش‌ها هم‌سطح شود. سپس منتظر بمانید تا چسب خشک شود.
  5. اگر برای چسباندن قطعات مختلف از ماستیک استفاده می‌کنید، بعد از اینکه سطح زیری را به چسب آغشته کردید، سطح رویی را بگذارید و فشار دهید. در صورت امکان سطح را برای چند ساعت تحت فشار نگه دارید تا چسب کامل خشک شود.

 

مدت زمان خشک شدن چسب ماستیک چقدر است؟

لایه رویی انواع چسب ماستیک معمولا بعد از یکی دو ساعت خشک می‌شود. لایه‌های زیرین هم بعد از ۸ ساعت خشک می‌شوند، اما توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد به سطحی که با چسب ماستیک چسبانده‌اید، فشار وارد نکنید.

توصیه می‌شود در صورت امکان یک تا دو هفته به فضاهایی که در آن‌ها چسب ماستیک استفاده شده فرصت بدهید تا فرایند کیورینگ یا واکنش‌های شیمیایی ماستیک به‌صورت کامل انجام شود. به‌عنوان مثال اگر برای نمای ساختمان از این نوع چسب استفاده کرده‌اید، مراحل بعد از چسباندن را حداقل به ده روز بعد موکول کنید. با این کار نتیجه نهایی بالاترین کیفیت و بیشترین دوام را خواهد داشت.

 

خرید اینترنتی چسب ماستیک

مجموعه سپید آرنگ نماینده مستقیم فروش چسب ماستیک لازیو در ایران است. این مجموعه ماستیک‌های لازیو در رنگ‌های مختلف سفید، مشکی و قهوه‌ای را عرضه می‌کند و امکان فروش محصولات به‌صورت خرد و عمده را دارد. برای ثبت سفارش محصول هم می‌توانید وارد فروشگاه لازیو شوید و سفارشتان را به‌صورت اینترنتی ثبت کنید و هم می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با ما تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره چسب ماستیک را ارائه دادیم. این نوع چسب‌ها برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از انواع چسب ماستیک ویژگی‌های مختلفی دارند؛ بعضی از آن‌ها مانند ماستیک پلی سولفاید مقاومت و دوام بسیار زیادی دارند و بعضی دیگر مانند ماستیک قیری بسیار چسبنده هستند.

بنابراین پیش از اینکه چسب ماستیک مورد نظرتان را انتخاب کنید، باید بسنجید که برای چه کاربردی به این محصول نیاز دارید و چه ویژگی‌هایی برایتان اهمیت بیشتری دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =