حلال چسب قطره ای چیست؟ پاک کردن چسب قطره ای از روی فلز، چوب و پارچه

ارسال کننده:Sepidarang
۱۸ خرداد ۱۴۰۱

شناختن انواع حلال چسب قطره ای به اندازه شناخت بهترین چسب قطره ای برای کاربرد مورد نظر شما اهمیت دارد. این چسب یکی از پرکاربردترین انواع چسب در مصارف خانگی است، زیرا می‌تواند سطوحی از جنس‌های مختلف را به یکدیگر بچسباند، دوام بالایی دارد و استفاده از آن ساده است.

یکی از معایب چسب‌های مایع این است که نمی‌توان آن‌ها را کنترل شده روی سطح ریخت و ممکن است سایر قسمت‌های وسیله‌ای که می‌خواهید بچسبانید هم به چسب آغشته شود. همچنین ممکن است پوست و ناخن شما به چسب آغشته شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشید. در این مقاله انواع حلال چسب قطره ای را نام می‌بریم و روش‌های پاک کردن این ماده از روی سطوح مختلف را بررسی می‌کنیم.

 

 

حلال چسب قطره ای چیست؟

 

حلال چسب قطره ای چیست؟

 

تنوع موادی که می‌توانند چسب قطره ای از روی سطح پاک کنند، بسیار زیاد است. بنابراین دانستن اینکه مواد تشکیل دهنده حلال چسب قطره ای چیست و برای کدام سطح مناسب است، اهمیت بسیاری برای دارد. ترکیبات برخی از حلال‌ها به سطوح هم آسیب می‌رساند و برای آن‌ها مناسب نیست. به عنوان مثال استفاده از حلال‌های اسیدی برای پاک کردن چسب از روی پارچه، ممکن است رنگ آن را تغییر دهد.

در ادامه بررسی می‌کنیم متداول‌ترین حلال چسب قطره ای چیست:

  • محلول‌های شیمیایی پاک کننده چسب قطره ای
  • استون
  • سرکه
  • صابون
  • حرارت غیرمستقیم
  • یخ
  • وازلین
  • نمک

 

بهترین روش پاک کردن چسب قطره ای

 

بهترین روش پاک کردن چسب قطره ای

 

روش‌های مختلفی برای پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح مختلف وجود دارد. برخی از روش‌ها خانگی هستند و می‌توان با موادی که معمولا در خانه موجودند، چسب قطره ای را از روی سطح پاک کرد. برخی از شرکت‌ها هم برای ساده‌ کردن فرایند پاکسازی چسب قطره ای از روی سطوح، محصولی برای این کار تولید کرده‌اند.

بهترین روش پاک کردن چسب قطره ای از روی سطح، به جنس سطح مورد نظر، مقدار چسبی که روی سطح ریخته و رنگ سطح بستگی دارد. به طور کلی برای اینکه روش پاک کردن چسب قطره ای،‌ بازدهی خوبی داشته باشد، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از چسبیدن چسب به سطح انجام شود. در این صورت چسب در بافت سطح فرو نمی‌رود و راحت‌تر می‌توان آن را پاک کرد.

 

 

کدام روش برای پاک کردن لکه چسب قطره‌ ای بهتر است؟

برخی از افراد هنگام استفاده از حلال چسب قطره ای، تصور می‌کنند باید کل سطح را به آن آغشته کنند. این در حالی است که حلال مورد نظر فقط باید چسب قطره ای را تحت تأثیر قرار بدهد و بافت محکم آن را از بین ببرد. بنابراین با توجه به اندازه سطح آغشته به چسب قطره ای باید وسیله مناسبی برای استفاده از حلال مورد نظر انتخاب کنید. مثلا برای پاک کردن چسب قطره ای از روی درب فلزی ماشین، می‌توانید یک گوش پاک کن را به ماده حلال آغشته کنید و روی چسب بکشید. این کار هم برای پاک کردن لکه چسب قطره ای بهتر است و هم رنگ ماشین را از بین نمی‌برد.

در قسمت‌های بعد توضیحات کاملی درباره پاک کردن لکه چسب قطره ای از روی سطوح مختلف و حلال‌های مناسب برای هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

 

 بیشتر بخوانید: چسب حرارتی از کجا بخرم

 

 

حلال چسب قطره ای از روی دست و ناخن و سایر قسمت‌های پوست

 

حلال چسب قطره ای از روی دست و ناخن و سایر قسمت‌های پوست

 

روش‌های مختلفی برای استفاده از حلال چسب قطره ای از روی ناخن و دست وجود دارد. پوست دست و ناخن حساسیت بالایی دارند، به همین دلیل نمی‌توان از حلال‌های صنعتی برای آن‌ها استفاده کرد. اگر چسب روی دستتان ریخته و هنوز خشک نشده، برای پاک کردن چسب قطره ای از روی دست، به سرعت دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشویید و اطراف ناخن‌هایتان را به دقت تمیز کنید. برای اینکه چسب کامل از روی دستتان پاک شود، می‌توانید مقداری مایع صابون و آب لیمو و آب را در یک ظرف ترکیب کنید. دستتان را برای چند دقیقه در محلول نگه دارید و دوباره با آب گرم و صابون بشویید.

در صورتی که مدتی از آغشته شدن پوست به چسب می‌گذرد، دیگر نمی‌توان با آب و صابون آن را شست و باید به سراغ‌ روش‌های دیگر رفت. در ادامه به ۵ روش حلال چسب قطره ای از روی ناخن و دست اشاره می‌‌کنیم.

1. مالیدن دست‌ها به یکدیگر یا خراشیدن چسب

پیش از اینکه هر روش دیگری را امتحان کنید، لازم است چسب تا حد امکان از روی پوست دست یا ناخنتان پاک شود. پس اول تاجایی که می‌توانید دست‌هایتان را به یکدیگر بمالید تا چسب در اثر اصطکاک جدا شود.

استفاده از وسیله‌ای که لبه باریکی دارد، اما تیز نیست هم برای پاک کردن چسب از روی دست یا ناخن کاربردی است. به عنوان مثال برای این کار می‌توانید از لبه پشتی چاقو استفاده کنید. با حرکات رفت و برگشتی لبه پشتی چاقو را روی دستتان بکشید تا چسب از روی پوست جدا شود. مراقب باشید در این روش از تیغ یا هر وسیله تیز دیگری استفاده نکنید. وجود هرگونه خراش یا زخم روی پوست احتمال وارد شدن چسب به بافت داخلی و عفونت را افزایش می‌دهد.

بهتر است وسیله‌ای که برای پاک کردن چسب انتخاب کرده‌اید را در استفاده از روش‌های بعدی هم همراه داشته باشید. حلال چسب قطره ای از روی دست، استحکام آن را از بین می‌برد، اما برای کامل پاک شدن، باید تراشیده یا شسته شود.

2. استفاده از استون

 

استون یکی از بهترین انواع حلال چسب قطره ای از روی ناخن یا دست

 

استون یکی از بهترین انواع حلال چسب قطره ای از روی ناخن یا دست است. البته اگر پوست نازک یا حساسی دارید، باید ابتدا مطمئن شوید به این ماده حساسیت ندارید و سپس از آن استفاده کنید. . الکل یا سایر انواع لاک پاک‌کن هم می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای استون باشند و برای پاک کردن چسب از روی دست مورد استفاده قرار بگیرند.

 

برای استفاده از استون مراحل زیر را طی کنید:

  1. در یک ظرف مقداری استون بریزید (اگر به استون حساسیت دارید، می‌توانید به نسبت نصف از استون و آب استفاده کنید)
  2. سطح آغشته به چسب را برای پنج دقیقه داخل ظرف استون نگه دارید.
  3. با مالیدن دست‌ها با یکدیگر یا استفاده از وسیله‌ای که قبلا درباره آن صحبت کردیم، چسب را از روی پوستتان جدا کنید.
  4. دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  5. اگر چسب هنوز کامل پاک نشده، همین مراحل را دوباره تکرار کنید.

 

3. استفاده از نمک

 

استفاده از نمک به عنوان حلال چسب قطره ای از روی ناخن یا دست

 

نمک حالت بلوری دارد و گرانول‌های آن می‌تواند چسب را از روی دست پاک کند. برای استفاده از نمک به عنوان حلال چسب قطره ای از روی ناخن و دست به روش زیر عمل کنید:

  1. مقداری نمک روی سطح آغشته به چسب بریزید.
  2. چند قطره آب به نمک اضافه کنید. به یاد داشته باشید که آب برای مرطوب کردن نمک و چسبیدن به دست به آن اضافه می‌شود و نباید نمک را از روی پوست یا ناخنتان بشوید.
  3. دست‌هایتان را محکم به هم بمالید. می‌توانید از مسواک یا پارچه زبر هم برای مالیدن نمک روی چسب استفاده کنید. یک دقیقه به این کار ادامه دهید.
  4. دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.

 

قیمت چسب سیلیکون

 

4. پاک کردن چسب قطره ای از روی دست یا ناخن با چربی

 

پاک کردن چسب قطره ای از روی دست یا ناخن با چربی

 

وازلین، انواع روغن (روغن‌‌های گیاهی یا حیوانی) و کره هم برای پاک کردن چسب قطره ای از روی دست کاربرد دارند. البته پاک کردن چسب از روی ناخن با این روش کمی سخت‌تر است. در این روش تنها کافی است سطح چسب را چرب کنید. بعد از چند دقیقه با مسواک، وسیله‌ای که لبه باریکی دارد یا مالیدن دست‌ها به یکدیگر آن را پاک کنید.

5. پاک کردن چسب با شوینده‌ها

یکی از شوینده‌های مناسب برای پاک کردن چسب قطره ای از روی دست و ناخن، محلول ماشین لباسشویی است. روند استفاده از این محصول را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  1. یک چهارم فنجان مایع ماشین لباسشویی را در یک لیوان آب حل کنید (اگر سطح زیادی از پوستتان به چسب آغشته شده، مقدار بیشتری مایع ماشین لباسشویی را با آب ترکیب کنید).
  2. سطح آغشته به چسب را برای چند دقیقه در ظرف محلول قرار دهید.
  3. دستتان را خارج کنید و با استفاده از وسیله‌ای که بُرنده نباشد، چسب را از سطح پوست بتراشید.
  4. دستتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  5. اگر چسب هنوز کامل پاک نشده، همین مراحل را تکرار کنید.

 

پاک کردن چسب با شوینده‌ها

 

 

خمیردندان یک حلال چسب قطره ای از روی دست و ناخن است که آن را پاک می‌کند. برای استفاده از خمیردندان، گام‌های زیر را طی کنید:

  1. ناحیه آغشته به چسب را با خمیردندان بپوشانید.
  2. مطمئن شوید همه سطح چسب به خمیردندان آغشته شده است.
  3. پنج الی ده دقیقه منتظر بمانید.
  4. با استفاده از مسواک یا پارچه زبر محکم روی سطح چسب بکشید (مراقب باشید که دستتان را زخم نکنید)
  5. دستتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  6. اگر چسب هنوز پاک نشده، همین مراحل را چند بار دیگر تکرار کنید.

 

 

 بیشتر بخوانید: حلال چسب آکواریوم

 

چگونه چسب قطره ای را از روی ناخن پاک کنیم؟

 

چگونه چسب قطره ای را از روی ناخن پاک کنیم

 

این روش‌ها پاسخ‌هایی برای سوال «چگونه چسب قطره ای را از روی ناخن پاک کنیم» هم بودند، پاک کردن چسب از روی دست یا ناخن تفاوتی ندارد. البته احتمالا بهترین حلال چسب قطره ای از روی ناخن استون است، پس توصیه می‌شود اول از این روش استفاده کنید.

برای پاک کردن چسب از روی ناخن همیشه نیازی به حلال چسب قطره ای از روی ناخن ندارید. می‌توانید از سوهان و سمباده مخصوص ناخن هم برای تراشیدن و پاک کردن چسب استفاده کنید. بافت ناخن محکم‌تر از پوست است و کم‌تر آسیب می‌بیند. به همین دلیل تراشیدن چسب از روی آن راحت‌تر است.

 

پاک کردن چسب قطره ای از پلک

 

پاک کردن چسب قطره ای از پلک

 

اگر چسب قطره ای روی پلک یا مژه‌ها ریخته، به هیچ وجه نباید چشم را فشار دهید. آرامش خود را حفظ کنید و مراحلی که در ادامه بیان می‌‌کنیم را دنبال کنید.

  1. اجازه بدهید اشک از چشمتان جاری شود. اشک تا حد زیادی چسب را از چشم پاک می‌کند.
  2. با یک پارچه نرم یا گاز استریل آغشته به آب گرم، به آرامی روی سطح آغشته به چسب بکشید.
  3. اگر چشمتان باز نمی‌شود، فشار وارد نکنید.
  4. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است پزشک برای چند روز دستور پانسمان چشم را صادر کند. از این دستور پیروی کنید و صبور باشید. بعد از چند روز پلک شما خود به خود باز می‌شود و علائم ناشی از آغشته شدن چشم به چسب از بین می‌رود. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مانع از ورود چسب به چشمتان شوید.

 

پاک کردن چسب قطره ای از دهان و لب

اگر دهان یا لب شما به چسب آغشته شد، به حلال چسب قطره ای نیاز ندارید. تنها کافی است ظرفی را پر از آب گرم کنید و یک تا دو دقیقه‌ لب‌هایتان را داخل آن قرار دهید. تاحد امکان بزاق دهان ترشح کنید تا چسب مرطوب باقی بماند و پاک شود.

 

پاک کردن چسب قطره ای از دهان و لب

 

اگر لب‌ها به هم چسبیده، سعی کنید آن‌ها را از هم جدا کنید. مراقب باشید در حین تلاش برای این کار فشار زیادی به لب‌ها وارد نشود و آسیب نبیند. بعد از باز شدن لب‌ها، به روال عادی خوردن و نوشیدن ادامه دهید، فقط مراقب باشید تکه‌های باقیمانده از چسب را قورت ندهید. بعد از یک تا دو روز بزاق دهان و خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها چسب را به صورت کامل از لب و دهانتان پاک می‌کند.

تا زمانی که چسب هنوز پاک نشده است، روزانه حداقل ۳ بار مسواک بزنید و از خمیردندان بیشتری استفاده کنید. در هربار مسواک، برس را به آرامی روی سطح آغشته به چسب بکشید. برای دهان، لب و چشم به هیچ وجه نمی‌توان از حلال چسب قطره ای و مواد شیمیایی استفاده کرد. اگر میزان چسبی که به این قسمت‌ها چسبیده زیاد است، باید از مراکز درمانی کمک بگیرید.

 

 

 

 

حلال چسب قطره ای از روی فرش

زمانی که چسب قطره ای روی فرش می‌ریزد، به بافت داخلی آن نفوذ می‌کند. به همین دلیل باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را پاک کرد. اگر فرش قیمتی و دستباف است، آن را به خشک‌شویی‌هایی که در زمینه شستن این فرش‌ها تخصص دارند، بسپارید. اگر فرش ماشینی است، یکی از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را برای پاک کردن چسب قطره ای از روی آن استفاده کنید.

 

1) استفاده از استون به عنوان حلال چسب قطره ای از روی فرش

 

استفاده از استون به عنوان حلال چسب قطره ای از روی فرش

 

 

  1. مقداری استون روی قسمتی از فرش که در دید نیست بریزید و کمی منتظر بمانید تا مطمئن شوید استون بافت فرش مورد نظرتان را خراب نمی‌کند. در صورتی که تغییری ایجاد نشد، به سراغ مراحل بعد بروید.
  2. مقدار خیلی کمی استون روی لکه چسب بریزید. استون یک حلال چسب قطره ای از روی فرش است، اما اگر سطح زیادی از فرش به استون آغشته شود، ممکن است آسیب ببیند. می‌توانید از گوش پاک کن یا پارچه برای مالیدن استون روی لکه چسب استفاده کنید.
  3. بعد از چند دقیقه فرش را با فرچه و شامپو فرش یا شوینده‌های مناسب تمیز کنید.

 

2) پاک کردن چسب با اتو

 

پاک کردن چسب با اتو

 

 

  1. یک تکه پارچه نخی روی سطح آغشته به چسب بیندازید.
  2. اتوی گرم را روی پارچه بکشید. حرارت اتو چسب را ذوب می‌کند و باعث چسبیدن آن به پارچه می‌شود.
  3. پارچه را به آرامی اما در یک حرکت از روی فرش بکشید تا چسب به همراه آن جدا شود.
  4. پارچه نخی تمیز دیگری بردارید و همین مراحل را تا زمانی که چسب کامل از روی فرش پاک شود، تکرار کنید.

 

3) پاک کردن چسب با کیسه یخ

 

پاک کردن چسب با کیسه یخ

 

  1. چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید.
  2. آن را روی لکه چسب قرار دهید.
  3. زمانی که چسب فریز می‌شود، سفت‌تر خواهد شد و جدا کردن آن آسان‌تر خواهد بود.
  4. با استفاده از وسیله‌ای مانند پشت چاقو یا تیغ‌های پلاستیکی چسب را از روی فرش بتراشید.

 

 بیشتر بخوانید: حلال چسب 123 روی ماشین

 

 

حلال چسب قطره ای از روی فلز

با وجود اینکه چسب‌ها انواع مختلفی دارند، اما پایه مواد اولیه‌ای که برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود یکسان است. به همین دلیل روش پاک کردن چسب قطره ای از روی فلز با سایر چسب‌ها تفاوتی ندارد. هر روشی که به فلز آسیب نرساند و آن را اکسید نکند، می‌تواند برای پاک کردن چسب از روی فلز کاربردی باشد.

 

حلال چسب قطره ای از روی فلز

 

بهترین حلال چسب قطره ای از روی فلز استون و متانول (متیلیک الکل) است. برای پاک کردن چسب از روی فلز گام‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را دنبال کنید.

  1. تاحد امکان چسب را با استفاده از لبه چاقو، تیغ یا وسایل دیگر بتراشید. اگر با تیغ کار می‌کنید از دستکش مخصوص استفاده کنید و مراقب دستتان باشید.
  2. یک پارچه خشک را به حلال چسب قطره ای از روی فلز آغشته کنید. اگر از متانول استفاده می‌کنید، حتما دستکش بپوشید؛ زیرا تماس این ماده با پوست خطرناک است. پارچه را چند دقیقه در حرکت آرام رفت و برگشتی روی سطح چسب بکشید.
  3. باقیمانده چسب را با تیغ بتراشید.
  4. یک پارچه خشک و تمیز روی سطح بکشید تا مطمئن شوید همه قسمت‌های چسب قطره ای روی فلز از بین رفته است.

 

1) پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فلزات رنگ شده

بعضی از حلال‌‌های چسب قطره‌ای فلز را اکسید نمی‌کنند، اما ممکن است به رنگ آن آسیب برسانند. برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فلزات رنگ‌شده باید یک دستمال را به حلال آغشته کنید و به آرامی روی لکه چسب بکشید و در عین حال مراقب باشید که با رنگ فلز تماس نداشته باشد.

 

 

روش دیگری که برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فلزات رنگ شده وجود دارد را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. بدنه ماشین را تمیز کنید.
  2. ماشین را برای مدتی در آفتاب بگذارید تا لکه چسب گرم شود. همچنین برای گرم کردن لکه می‌توانید با یک دستمال آغشته به آب گرم روی لکه بکشید. روش دیگر هم این است که سشوار را به مدت چند دقیقه روی سطح چسب بگیرید تا مقاومت خود را از دست بدهد.
  3. سطح را به روان‌کننده‌ای مثل وازلین یا موم آغشته کنید.
  4. با استفاده از وسیله‌ای مثل کارت بانکی یا کاردک پلاستیکی روی چسب بکشید تا از روی سطح فلز پاک شود.
  5. اگر چسب هنوز پاک نشده، یک دستمال را به مقداری استون یا سرکه یا اسپری WD-40 آغشته کنید و روی سطح فلز بکشید. سپس دوباره با وسیله تیز پلاستیکی، سطح چسب را بتراشید.

 

 

اگر قصد دارید لکه را از سطوح حساسی مثل بدنه ماشین پاک کنید، بهتر است تنها در صورتی از اشیاء تیز استفاده کنید که لکه خیلی مقاوم باشد. تا حد امکان سعی کنید لکه را با پارچه آغشته به حلال چسب قطره‌ای از روی فلز تمیز کنید.

 

2) روش کندن چسب قطره ای از انگشتر

 

روش کندن چسب قطره ای از انگشتر

 

چسب قطره ای برای چسباندن زیورآلات و جواهرات هم کاربرد دارد. گاهی ممکن است در حین چسباندن سنگ یا نگین انگشتر، سایر قسمت‌های آن هم به چسب قطره ای آغشته شود. بهترین روش کندن چسب قطره ای از انگشتر این است که ابتدا به آرامی آن را با تیغ بتراشید.

بهتر است هنگام کار با تیغ، انگشتر را در یک گیره قرار دهید تا دستتان آسیب نبیند. بعد از آن یک تکه پنبه یا گوش پاک کن را به الکل صنعتی یا استون آغشته کنید و روی سطح باقیمنده چسب بکشید. این کار را تا زمانی که باقیمانده چسب قطره ای از بین می‌رود، ادامه بدهید.

 

 بیشتر بخوانید: اسپری فوم چیست

 

حلال چسب قطره ای از روی پارچه

اولین توصیه این است که هنگام استفاده از چسب قطره ای، لباس مخصوص بپوشید تا اگر به چسب آغشته شد، مشکل جدی ایجاد نشود. اگر لباس گران قیمت یا پارچه‌‌های خاص به چسب آغشته شده، آن را به یک خشکشویی حرفه‌ای بسپارید تا بدون خراب شدن بافت لباس، چسب را از روی آن پاک کند.

البته گاهی اوقات حلال چسب قطره ای از روی پارچه، لکه را کامل از بین نمی‌برد یا به بافت پارچه هم آسیب می‌رساند. بنابراین احتمال اینکه پارچه همیشه اثری از چسب داشته باشد، وجود دارد. اگر قصد دارید در منزل لکه چسب را از روی پارچه یا لباس پاک کنید، از یکی از دو روش زیر استفاده کنید.

 

حلال چسب قطره ای از روی پارچه

 

روش اول : پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه با آب گرم

  1. قسمت آغشته به چسب را با آب گرم خیس کنید.
  2. دو قاشق غذاخوری مایع ماشین لباسشویی را روی قسمت آغشته به چسب بریزید. اگر چسب روی سطح زیادی از پارچه ریخته، به مقدار بیشتری مایع نیاز خواهید داشت.
  3. قسمت‌های مختلف پارچه را به هم بمالید تا چسب از روی آن تراشیده شود.
  4. پارچه را با آب گرم بشویید.

به یاد داشته باشید که شستشو با آب گرم ممکن است به بافت لباس آسیب برساند. پس اگر لباس گران قیمتی دارید که به چسب قطره‌ای آغشته شده، بهتر است پاک کردن آن را به یک خشک‌شویی معتبر بسپارید که تجربه تعمیر و پاک کردن لکه‌های مقاوم از روی لباس را داشته باشد.

 

لکه چسب را از روی پارچه یا لباس

روش دوم : استفاده از استون به عنوان حلال چسب قطره‌ای از روی لباس

  1. پارچه آغشته به چسب را با آب گرم خیس کنید.
  2. یک برس مخصوص لباس، فرچه یا مسواک را به استون آغشته کنید.
  3. وسیله را روی سطح چسب بکشید.
  4. لباس را با آب گرم و مایع لباسشویی بشویید.

استفاده از استون برای لباس‌هایی که الیاف پلاستیک یا شیمیایی دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین در برخی موارد استون رنگ پارچه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس اگر رنگ لباس برایتان مهم است، ابتدا قسمتی که مشخص نیست را به استون آغشته کنید. اگر رنگ آن تغییر نکرد، از این روش به عنوان حلال چسب قطره ای برای پارچه استفاده کرد.

 

حلال چسب قطره ای از روی پلاستیک

برای پاک کردن حلال چسب قطره‌ای از روی سطوح پلاستیکی روش‌های مختلفی وجود دارد. اولین راهی که به نظر می‌رسد این است که با یک وسیله تیز، چسب را از روی سطح بتراشید. البته به یاد داشته باشید بدنه ظروف و وسایل پلاستیکی در برابر خش مقاومت چندانی ندارند.

پس برای پیشگیری از آسیب رسیدن به سطح، به آرامی وسیله تیز را روی سطح بکشید. در ادامه به سایر روش‌هایی که برای تمیز کردن چسب قطره‌ای از روی پلاستیک وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

 

حلال چسب قطره ای از روی پلاستیک

 

 در ادامه می‌توانید از موادی که نام می‌بریم به عنوان حلال چسب قطره ای از روی پلاستیک استفاده کنید:

  • روغن
  • الکل صنعتی
  • استون
  • تینر
  • آب و جوش شیرین

چند دقیقه سطح آغشته به چسب را به یکی از مواد بالا آغشته کنید. به جز جوش شیرین، نیازی نیست سایر حلال‌ها را با آب ترکیب کنید. فقط بهتر است در حین کار دستکش آشپزخانه بپوشید تا برخورد با الکل یا تینر به دستتان آسیب نرساند. بعد از چند دقیقه ظرف پلاستیکی را با آب و مایع صابون بشویید.

 

1) پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پلاستیک با مایع ظرفشویی

اگر لکه چسب قطره‌ای و ظرفی که لکه روی آن قرار گرفته، کوچک است، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید لکه چسب را از روی آن پاک کنید.

 

 

  1. یک ظرف را پر از آب گرم کنید و داخل آن چسب قطره‌ای بریزید.
  2. سطح پلاستیکی آغشته به چسب را داخل ظرف حاوی آب و مایع ظرفشویی قرار بدهید.
  3. چند ساعت صبر کنید.
  4. ظرف را از آب خارج کنید و با اسکاچ یا سیم ظرفشویی آن را بشویید.
  5. اگر لکه هنوز پاک نشده، همین کار را دوباره تکرار کنید یا از حلال چسب قطره‌ای استفاده کنید.

 

2) پاک کردن چسب قطره ای از روی پلاستیک برای ظرف‌های بزرگ‌تر

 

 

  1. یک ظرف را با آب گرم پر کنید و چند قطره ماشین لباسشویی در آن بریزید.
  2. یک دستمال حوله‌ای را به آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید.
  3. دستمال را فشار بدهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  4.  دستمال را روی سطح آغشته به چسب قرار دهید. اگر سطح به گونه‌ای است که امکان قرار دادن دستمال روی آن وجود ندارد، می‌توانید با پلاستیک سلفون، دستمال را روی آن ببندید.
  5. چند ساعت صبر کنید.
  6. سلفون را باز کنید و ظرف را بشویید.
  7. اگر هنوز اثر لکه چسب باقی مانده، دوباره همین مراحل را تکرار کنید یا به سراغ حلال چسب قطره ‌ای از روی پلاستیک بروید.

 

پاک كردن چسب قطره اي از روي چوب و MDF

حلال چسب قطره ای از روی چوب و MDF باید به گونه‌ای انتخاب شود که به بافت یا روکش آن‌ها آسیب نرساند. اگر قصد دارید از حلال‌های شیمیایی آماده برای چسب قطره ای استفاده کنید، مطمئن شوید که برای سطوح چوبی مناسب باشد. در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌‌کنیم که هم با حلال چسب قطره ای از روی چوب کار می‌کنند و هم بدون نیاز به حلال پاک کردن چسب قطره ای از روی چوب را انجام می‌دهند.

 

1) استفاده از استون

 

استون حلال چسب قطره ای از روی چوب

 

این روش برای چوب‌هایی که فشرده نیستند و سطح آن‌ها پرداخت نشده، کاربرد دارد. استون حلال چسب قطره ای از روی چوب است، اما احتمال دارد رنگ یا وارنیش روی چوب را هم تحت تأثیر قرار بدهد. به همین دلیل توصیه می‌شود تنها برای چوب خام از این روش استفاده کنید.

  1. یک تکه پنبه یا پارچه را به استون آغشته کنید.
  2. به مدت دو الی سه دقیقه پنبه را روی سطح بکشید.
  3. با یک پارچه خشک روی سطح بکشید تا چسب از روی آن جدا شود.

برای تأثیر بیشتر می‌توانید بعد از استون سطح چوب را با وازلین یا کره چرب کنید. با این کار بعد از چند ساعت راحت‌تر می‌توان چسب را از روی سطح جدا کرد.

 

2) استفاده از سرکه

اگر چوب پرداخت شده، رنگی یا روکش‌دار است توصیه می‌شود از سرکه سفید استفاده کنید. اسیدهای قوی‌تر از سرکه سفید ممکن است به بافت چوب آسیب برسانند. برای استفاده از سرکه حلال چسب قطره ای از روی چوب مراحل زیر را دنبال کنید.

 

حلال چسب قطره ای چیست؟

 

  1. یک دستمال را در ظرف سرکه قرار دهید. بهتر است دستمال پارچه‌ای یا پنبه‌ای انتخاب کنید.
  2. آن را فشار دهید تا اضافه سرکه به ظرف برگردد.
  3. دستمال را دو الی سه دقیقه روی سطح بکشید.
  4. با دستمال تمیز سطح را پاک کنید.

برای از بین بردن چسب قطره ای و بقایایی که بعد از سرکه باقی مانده، مقداری سس مایونز روی سطح چوب بزنید. ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بعد با استفاده از یک دستمال تمیز سس را پاک کنید. می‌توانید به جای سس از وازلین هم استفاده کنید.

 

3) سنباده کشیدن سطح

 

سنباده کشیدن سطح برای پاک کردن چسب

 

بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی سطح چوب خام یا پرداخت نشده، استفاده از سنباده است. سنباده لایه‌ای نازک از سطح چوب که به چسب قطره ای آغشته است را می‌تراشد.

بهتر است در ابتدا با سنباده دارای درجه سختی ۶۰۰ چسب را از روی سطح چوب بتراشید. بعد از آن برای از بین بردن بقایای چسب و هم سطح شدن سطوح از سنباده‌ای با درجه سختی ۱۲۰۰ استفاده کنید. مراقب باشید در حین سنباده کشیدن به سایر قسمت‌های سطح آسیب نرسانید. بعد از پایان کار با روغن پرداخت سطح را بپوشانید تا آسیب‌ها و خراش‌هایی که به سطح وارد شده ترمیم شود.

 

 

پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی شیشه

برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی شیشه هم می‌توانید از حلال‌های متداول چسب قطره‌ای مثل استون استفاده کنید و هم چسب را از روی سطح بتراشید. در ادامه مراحلی که به شما کمک می‌‌کنند چسب قطره‌ای را از روی سطح شیشه و ظروف شیشه‌ای پاک کنید، توضیح می‌دهیم.

 

 

  1. در صورت امکان شیشه آغشته به چسب را برای چند ساعت داخل یک ظرف حاوی آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید. اگر این امکان وجود ندارد، یک دستمال را به این محلول آغشته کنید و به مدت چند دقیقه روی سطح چسب بکشید. همچنین می‌توانید با استفاده از سشوار لکه چسب را گرم کنید تا مقاومتش کمتر شود.
  2. با استفاده از کاردک، کارد یا وسیله تیز دیگری سعی کنید چسب را تا حد امکان از روی سطح شیشه پاک کنید.
  3. دستمالی را به الکل، استون، سرکه یا سایر انواع حلال‌هایی که در این مقاله نام بردیم، آغشته کنید. هیچکدام از حلال‌های چسب قطره‌ای به بافت شیشه آسیبی نمی‌رسانند، پس از این بابت دغدغه‌ای نخواهید داشت.
  4.  دستمال آغشته به حلال را روی لکه چسب بکشید و این کار را تا زمانی که چسب پاک شود، ادامه بدهید.
  5. در صورت نیاز بعد از پاک کردن لکه از جلا دهنده برای شیشه استفاده کنید.

 

 

اگر چسب قطره‌ای روی آینه ریخته باشد هم با مراحل بالا می‌توانید آن را پاک کنید. البته اگر قصد دارید چسب را از روی قیمت جیوه‌ای آینه پاک کنید، بهتر است از روشی که برای فلزات رنگ شده توضیح دادیم، استفاده کنید.

 

حلال چسب قطره ای روی شیشه عینک

 

حلال چسب قطره ای روی شیشه عینک

 

پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه و عینک یکی از چالش‌ برانگیزترین کارهاست؛ حتی اگر چسب را بلافاصله بعد از ریختن و در حالی که هنوز خشک نشده پاک کنید، باز هم ممکن است لکه آن روی شیشه عینک باقی بماند و دیگر قابل استفاده نباشد.

پاک کردن چسبی که هنوز خشک نشده راحت‌تر از چسب خشک است. بنابراین سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عینک خود را با آب گرم بشویید. اگر در حین شستشو یک پارچه را هم روی شیشه عینک بکشید، باقیمانده چسب را از بین می‌برد. آغشته کردن پارچه به یکی از انواع حلال چسب قطره ای روی شیشه عینک که در ادامه نام می‌بریم، باعث از بین رفتن تمام اثر آن می‌شود.

  • گاز فندک
  • استون
  • الکل
  • سرکه
  • تینر
  • تمیزکننده‌های روغن موتور یا گریس

اگر قصد دارید چسب خشک شده را از روی شیشه عینک پاک کنید، باز هم باید از حلال چسب قطره ای از روی عینک استفاده کنید. ممکن است نیاز باشد چند بار پارچه را به حلال‌هایی که نام بردیم آغشته کنید تا برای پاک کردن چسب قطره ای از روی عینک اثر داشته باشد. خراشیدن هم می‌تواند برای پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه کاربردی باشد‌، اما ممکن است به سطح شیشه عینک آسیب برساند.

کلام آخر؛ از بین بردن چسب قطره ای به دقت و حوصله نیاز دارد

در این مقاله روش‌های از بین بردن چسب قطره ای از روی سطوح مختلف را توضیح دادیم. این روش‌‌ها به سطوح آسیب نمی‌رسانند، اما ممکن است در بار اولی که از آن‌ها استفاده می‌کنید همه چسب را از روی سطح پاک نکنند. بنابراین لازم است با صبر و حوصله چند مرحله روش‌ها را طی کنید. از بین بردن چسب قطره ای کار ساده‌ای نیست، پس پیش از کار با این محصول سطح مورد نظر خود را آماده کنید و مطمئن شوید روی قسمت‌هایی که نباید، چسب نمی‌ریزید.

 


14 نظرات برای "حلال چسب قطره ای چیست؟ پاک کردن چسب قطره ای از روی فلز، چوب و پارچه"

  1. مهدی گفت:

    پاك كردن چسب قطره اي از روي دست به چه صورت است؟ روی دو تا از انگشتانم چسب قطره ای چسبیده و پاک نمی شود. البته به زور کلی را پاک کرده ام اما باز یک تکه ی کوچک مانده و نمی رود.

    1. درود به شما همراه گرامی
      پاسخ سوال شما به طور کامل در محتوا بیان شده. لطفا مقاله را به طور کامل بررسی نمایید.
      سپاس از همراهی و نظر شما

  2. علیرضا گفت:

    سلام
    لکه چسب از روی کلاه شاپو چطور پاک شود

    1. درود به شما همراه گرامی
      حلال چسب قطره ای معمولا الکل یا تینر هست که برای لباس باید از غلظت کم آن استفاده کرد تا به پارچه یا لباس صدمه ای وارد نکند.
      سپاس از همراهی شما

  3. ehsan kazeroon گفت:

    سلام چسب قطره ای رو بدنه موتور چجوری پاک کنم با توجه به این که پلاستیکه رنگ شده هست جنس بدنه

    1. درود به ما همراه گرامی
      تینر حلال چسب هست اما درصد تینر بسیار مهم می باشد تا باعث از بین رفتن رنگ بدنه نشود.
      سپاس از همراهی شما

  4. محمد موسی زاده گفت:

    سلام من چسپ قطره یی را روی پشت گوشی و دوربین گوشیم چسپیده تورو خدا میشه یه راه حل بهم بگین

    1. درود به شما همراه گرامی
      حلال چسب باعث از بین رفتن لنز گوشی می شود و کیفیت دوربین را پایین می آورد.
      سپاس از همراهی شما

  5. مبین گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید چجوری میشه چسب قطره ای رو از روی صفحه تلویزیون پاکن کنم ممنون میشم راانمایی کنید

    1. درود به شما همراه گرامی
      حلال چسب ممکن است به ال سی دی تلویزیون آسیب برساند.
      سپاس از همراهی شما

  6. فاطمه گفت:

    با سلام
    چسب قطره ریخته روی انگشترم
    انگشترم نقره هست و نگینی رفته لاب لای نگین هاش چطوری میتونم پاک کنم لطفا کمکم کنید 🥺

    1. درود به شما همراه گرامی
      حلال چسب ممکن است به انگشتر آسیب برساند.
      سپاس از همراهی شما

  7. علی گفت:

    سلام خواهشا راهنمایی کنید
    روی دکمه زنگ چسب بی رتگی ریختند و دیگه قابلیت استفاده نداره،چطور پاکش کنم

    1. درود به شما همراه گرامی
      حلال چسب تینر است ولی مراقب باشید به رنگ و کارایی دکمه آسیب نرساند.
      سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =